torsdag den 9. juni 2011

Hård fødsel... lille dukke Lise kæmpede en brav kamp, men blev endelig født i går kl.17.00

Fødslen fra A-Z - sådan! Det foredrag napper vi. To timer på Hvidovre hospital sammen med over hundrede andre vraltende højgravide kvinder og deres mænd, mor eller veninde. Kim og Sol placeret på første række, klar til at suge viden om fødslen til os.

Sikke en forestilling. En mindst 30-årig gammel dukke Lise med alt for uglet og underligt hår skulle illustrere alle os førstegangs fødende, hvordan et barn kommer til verden. Jordmoderen skulle presse den lille dukke gennem et stk. bækken. Det var en hård fødsel! Det var lige før dukke Lise aldrig var blevet født (Man har aldrig hørt om nogle der bare bliver inde i maven vel?). Hendes hår hang fast i knoglerne og hendes hoved var lige ved at være for stort til at komme ud! Håber ikke at den lille i maven har en alt for velludviklet hårpragt, så vi oplever et dukke Lise scenarie igen! Men ud kom dukke Lise. Heldigt nok.

Fik desværre ikke taget et billede af fødslen (ikke når den var så hård), men meningen var vist at det skulle have været illustreret fint og gnidningsfrit som her:
http://www.youtube.com/watch?v=Xath6kOf0NE&feature=player_embedded#at=17

Men det var ikke slut med fødselsforestillinger. Filmtid i det store auditorium. 20 min. lang film fra start slut 80'erne om Gitte, Stine (og to andre hvis navne jeg ikke husker), der havde doneret deres fødsel til videooptagelse så alle os fødselsjomfruer kan se, hvordan sådan en såkaldt normal fødsel ser ud. Fire stk. fødsler smækket op på storskærm! Fire stk. alt for fede halvfemser frisurer og bemærkninger der kun hører 80'erne til. Ganske underholdende. Men endnu mere underholdende at se mange af de medbragte mænd tage hænderne op foran øjnene og se skrækslagne ud, da jordmoderen tager en kæmpe moderkage frem og viser den stolt frem og siger 'prøv at se her - er den ikke bare smuk?'. Og nu ved jeg godt at folk der har født tænker: 'men den er smuk og fantastisk'. da jeg stadig er i kategorien som ikke fødende må jeg indrømme, at jeg da har set flottere ting i mit liv (og ja, I må godt bruge det imod mig når jeg iger: og så så vi moderkagen - fantastisk). Tror egentlig mest det er navnet... moderkage. Den kunne godt være blevet navngivet lidt mere delikat.

Men på trods af dukker, 80'er film og folks underlige spørgsmål (som de tilsyneladende mener, ved kommer 120 andre mennesker) var det dejligt at nå et skridt nærmere og fæle sig lidt mere forberedt. Må også være ærlig og indrømme, at jeg da var ved at fælde en tåre et par gange da de små børn blev født. Nu glæder jeg mig også virkelig til at få den lille lagt op på maven, og finde ud af hvad det er for en, der lige nu har hikke i min mave. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar